woensdag 8 januari 2014

Township

Hallo allemaal!

Hier zijn we weer met nieuwe avonturen..

Vandaag hebben we een uitstap naar een plaatselijke township gedaan, hier in Kaapstad.
Op weg van de luchthaven naar onze hostel hadden we al enkele townships gezien, maar toch wisten we niet goed wat ons te wachten stond.
Om iets voor 14 uur werden we opgehaald door onze gids. Deze reed met ons, en de andere toeristen, naar het museum over 'district six'. We kregen er achtergrondinformatie over de townships en apartheid en waren hierdoor wel erg verschoten. Zo kreeg iedere inwoner een andere identiteitskaart naargelang zijn kleur, ras, geloof, afkomst of geslacht.
Daarna ging onze trip verder naar de eerste township in Langa (oudste township in Kaapstad)
Het eerste wat we daar te zien kregen, waren schapenhoofden. Zoals jullie op de foto's kunnen zien, was dit best vies en stonk het vreselijk. Blijkbaar is dit toch de plaatselijke delicatesse.. Het is er de taak van de vrouwen om deze hoofden proper te maken om daarna op te eten.

Daarna wandelde we verder tot een eerste huisje waar we kennis maakten met de plaatselijke bevolking. Hier moesten we zelf met de bewoners praten om zelf te weten te komen met hoeveel mensen/gezinnen ze in een kamertje woonden. Best choquerend als je weet dat er in deze kamer 3 bedden staan voor 3 gezinnen met in totaal 9 mensen (zie foto).
Desondanks de townships nooit zullen verdwijnen, doet de staat er toch alles aan om de gezinnen uit deze onmenselijke omstandigheden weg te halen.. Zo bouwen ze in de townships nieuwe huisjes waar er telkens maar 1 gezin moet inwonen. De huizen die we tot nu toe allemaal te zien kregen, waren allemaal uit steen gemaakt.
De gids nam ons daarna mee naar de door hen genoemde 'Beverly Hills' van de sloppenwijken. Het zijn iets mooiere en grotere huizen, maar nog steeds niet luxueus. In de huizen wonen mensen die wel gestudeerd hebben, maar toch in de wijk blijven wonen.
Dit was allemaal nog redelijk dragelijk, maar nadien kwamen we aan de 'echte' sloppenwijk aan. De huizen waren hier letterlijk containers (of toch iets wat er op trok). In deze wijk proefden we ook het lokale bier. Dit bier kon ons echter niet bekoren omdat het te veel naar maïs smaakte. De kindjes die er wonen zijn heel aanhankelijk en wilden de hele tijd met ons spelen.

Met de bus hebben we nog een ander township bezocht. Daar werden we afgezet aan een plaatselijke b&b. Deze b&b is de kleinste van heel Zuid-Afrika. Ook daar trokken de kinderen onze aandacht.

We reden vervolgens verder door de straten van township Khayeltisha. Daar bezochten we nog een plaatselijke apotheker die voornamelijk werkte met vele kruiden. Daarna ging onze tocht weer huiswaarts.

Deze avond hebben we een lekkere braai (bbq) gehad. Samen met onze Amerikaanse vriendin, Jackie genoten we van het lekkere eten.

De volgende dagen staan ons nog grote avonturen te wachten.
Hierover kan je meer lezen in onze volgende berichtjes.

Slaapwel en groetjes van ons 4 !!