vrijdag 10 januari 2014

Gevangen op Robbeneiland en gebeten door een witte haai

Verder op avontuur in Kaapstad zijn we het bekende Robbeneiland gaan bezoeken waar, de voor iedereen bekende, Nelson Mandela jaren heeft vastgezeten. Na een rustige boottocht van een half uur met een prachtig uitzicht op Kaapstad kwamen we aan op het eiland. Daar werden we rondgereden in een bus en bezochten we eerst de mooiste plekken die er te vinden waren. Deze bustocht werd begeleid door een enorm humorvolle man. Na een korte stop moest de laatste persoon die op de bus terug kwam, een liedje zingen. De pechvogel kwam uit Turkije en zong een typisch Turks liedje waarna we allemaal een groot applaus gaven. Aangekomen in de plaatselijke gevangenis, moesten we een gids volgen die een ex-gedetineerde uit de gevangenis bleek te zijn. Samen met hem en zijn vele (gruwelijke) verhalen konden we ons een beeld vormen van hoe alles in zijn gang ging en in welke omstandigheden Nelson Mandela leefde. Met een mooie zonsondergang vaarden we terug naar Kaapstad om daar te genieten van een happy-hour met cocktails.

De volgende dag moesten we vroeg opstaan voor de activiteit die we die dag hadden gepland. Na twee uur rijden (in een prachtig landschap) kwamen we aan in de haven van Gansbaai. Daar werden we voorbereid op ‘ shark cage diving’, wat wil zeggen: zwemmen tussen/met witte haaien (eet vlees!). Eerst een boottochtje verder de oceaan op en daarna onze beschermende zwempakjes aan. Dit was zeker nodig omdat het water maar 13 graden Celsius bedroeg. De kooi waarin we mochten gaan staan bevond zich naast de boot voor 2/3de in het water. Met afgehakte tonijnkoppen werden de haaien naar onze boot toe gelokt. De haaien ruiken immers het bloed van de vis over een zeer verre afstand en zoeken vlees waar veel calorieën inzitten (tonijn is de meest vette vis). Eerst waren Bart en Lien aan de beurt. Niet lang voordat de vissenkop in het water lag, kwam er al een eerste grote witte haai voorbij zwemmen. Deze zwom in cirkels rond onze boot tussen 2 à drie meters van ons vandaan. We kunnen je zeggen dat de adrenaline door je bloed raast! 1 keer werd het wel heel spannend toen de haai doorhad dat niet alleen de vissenkop in het water lag maar dat er ook mensen aanwezig waren. Hij viel dan ook de kooi aan en stak zijn neus door het grootste gat in de kooi aan Bart zijn kant. In paniek liet iedereen de kooi los en begonnen onze benen en armen in het rond te zweven waardoor we vreesden de haai aan te raken. Na een aantal keer goed beuken besloot de haai het op te geven. Jente en Chelsea waren als volgende en ook zij hadden een spannender moment. De haai was wat agressiever geworden en probeerde nogmaals een hapje van de mensen (Chelsea en Jente) te nemen. Gelukkig was het gat wat nauwer deze keer en kwamen ze er met de schrik vanaf. We hadden een enorm leuke, spannende en onvergetelijke ervaring. ’s Avonds nog even het winkelcentrum in, zelfgemaakte pizza’s eten en jullie over onze avonturen vertellen.

Morgen doen we een tour met de lokale sightseeing bus waarbij we bij elke halte kunnen afstappen en een nieuw pareltje van Kaapstad kunnen ontdekken. De dag sluiten we af met een twee uur durende wandeling op de Tafelberg, de platte berg die midden in de stad staat.